منوی اصلی
داستان موفقیت

این زندگی نامه گویای دردی است جانکاه،حاصل تجربه ای تلخ و روزگاری سخت ، بر اثر واقعه سرقتی که بر یک کارآفرین گذشت. و بر اثر تلاش وپیگیری های مدام ، مصداق این جمله را بوجود آورد. ((عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد)) .
نمونه ای عینی از كارآفريني و تخریب خلاق در ایران:
فناوري اطلاعات و ارتباطات به سرعت به پيش ميرود. و جوامع را دستخوش تغييرات اساسی مي‌كند. فعاليت‌ها، خدمات، مشاغل، همه و همه تحت تاثير اين فناوري قرار گرفته و متحّول شده‌ و می شوند. بي‌شك كارآفريني سهم عمده‌اي در توسعه اين فناوري‌ها داشته و دارد؛ اگرچه اين فناوري‌ها نيز خود بركارآفريني تاثير گذار بوده و به عبارتي كارآفريني مدرن را بوجود آورده‌اند.
تخریبگر خلاق یا همان کارآفرین هنگامیکه رویای خوبی به ذهنش خطور کرد آن را رها نمي کند. با خود می گوید:شاید راهی برای کسب موفقيت باشد. شاید میلیونها ایده خوب به ذهن مردم برسد ولی به خاطر ترس ودرصد ریسک بسیار بالاهمه را دور می ریزند.
فعاليت‌ تخریبگران خلاق باعث خلق ايده‌ها و تولد فناوري‌‌ها مي‌شوند. كارآفريني موتور توسعه فناوري و خلق فناوري‌هاي جديد است. تحولات جهاني نشان مي‌دهد كه فناوري اطلاعات و ارتباطات مهمترين زمينه فعاليت اين كشورها در قرن اخير شده است. كشورهاي در حال توسعه نيز با سرعت به سمت دستيابي به فناوري اطلاعات و استفاده از آن حركت مي‌كنند.
امید است با اتکا به خودباوری و اعتماد به نفس، ماایرانیان شاهد پیشرفت علمی، توسعه اقتصادی و اقتدار جهانی برای میهن اسلامیمان باشیم.
در این نوشتار به مشکلات موجود مردم کشور ایران هنگام مفقود شدن اسناد، مدارک واشیاء خود وهمچنین آثار مثبتی که تخریب گری خلاق، با تاسیس بانک اطلاعات گمشده ها و سرقتی های کشور و بانک اطلاعات پیدا شده های کشور بر جامعه واقتصاد ایران دارد نیزاشاره شده است.
پدرم در مزرعه گل آفتابگردان كشت مي‌كرد و من محصولمان را در زمستان و در اوقات بيكاري در روستا مي‌فروختم. در سال‌هاي 1362 و 1364 دستگاه آتاري اجاره مي‌كردم به روستا مي‌آوردم تا از اين طريق كسب درآمد كنم. آتاري را 500 تومان در روز اجاره مي‌كردم و به بچه‌هاي روستا اجاره مي‌دادم و درآمدم از آن 800 تومان در روز بود تا اين كه موفق شدم از درآمد آن يك آتاري بخرم و در مغازه روستايي پدر ويدئو كلوپ احداث كنم. در سال 1376 به دليل علاقه زياد، به پرورش ماهي روي آوردم پس از بررسي اين كار متوجه شدم مهم‌ترين مشكلي كه مردم در خريد ماهي با آن رو به رو هستند ابهام در تازه بودن ماهي است. به همين خاطر براي علاقمند كردن مردم به خريد ماهي، به فكر فروش ماهي زنده افتادم. محل بار ماشين نيسان خود را به صورت آكواريوم درآورده، و با مراجعه به محل‌هاي مختلف، روزانه حدود 500 كيلو ماهي زنده مي‌فروختم مردم كه از تازگي ماهي اطمينان حاصل مي‌كردند، با استقبال كم نظير، اقدام به خريد مي‌نمودند.با اين كار و رضايت مصرف‌كنندگان از مصرف ماهي، كار خود را گسترش دادم تا جايي كه در عرض 6 سال، تمامي‌بچه ماهي و غذاي ماهي استان را تامين مي‌كردم، متاسفانه در سال 1381 به دليل عدم تعهد طرف‌های قرارداد ورشكسته شدم و مجبور شدم خانه و ماشينم را بفروشم و از آن به بعد كارم وصول طلب‌هاي قبل شد.
در سال 1382 در عصر تاسوعا در يكي از شهرستان‌هاي جنوب كشور كيف من حاوي 21‌ميليون تومان چك، شناسنامه، كارت ملي، گواهينامه و ... به سرقت رفت كه يكسال تمام به دنبال پيدا كردن آن و اخذ المثناي مدارك بودم كه در رفت و آمد براي اخذ المثني و رجوع به مكان‌هاي مختلف متوجه شدم افراد بسياري به دنبال اشياي گمشده خود مي‌باشند سوالي كه در ذهن من ايجاد شد اين بود كه چرا مردم بايستي زمان زيادي را صرف اين كار كنند.
پس از آن به سراغ تك تك افراد كه اشياي خود را گم كرده بودند رفتم و سوال كردم كه شما حاضريد براي پيدا شدن اشياي خود چقدر بپردازيد؟ كه مردم بر حسب ارزش اشياي گم شده، 1 تا 100 هزار تومان و حتي بيشتر را پيشنهاد مي‌دادند البته بعضي نيز گمان مي‌كردند من اشياي آنها را برداشته‌ام و حال اقدام به اخاذي مي‌نمايم. كه بعد از توضيحات، رفع سوءتفاهم مي‌شد، بعد از اينكار به اين مساله فكر كردم كه اين اشياي گم شده با احتمال زياد بايستي در جاهايي پيدا شود كه مردم اطلاع زيادي از آن‌ها ندارند. پس از گرفتن آمار از سازمان‌هاي مختلف درباره اشياي پيدا شده به اين نتيجه رسيدم كه يك سازمان بايستي اين كار را انجام دهد و اشياي گم شده را به صاحبانش برساند. چون سواد كامپيوتري نداشتم بعد از پرس و جو متوجه شدم بايستي با يك نرم‌افزار كامپيوتري اين كار را انجام دهم، پس از انعقاد قرارداد با يك شركت نرم‌افزاري، نرم‌افزار جوينده را به نام خودم در شوراي عالي انفورماتيك ثبت كردم و پس از آن شركت جوينده، يابنده، رهگشا را در سال 1385 تاسيس كردم و با مذاكره با شرکت پست موفق به انعقاد قرارداد براي انجام فعاليت شركت شدم. در این طرح، مردم با مراجعه به دفتر شرکت يا سايت اينتر‌نتي www.jooyande.ir يا شعبات شرکت مستقر در مناطق مرکزي پست فرم‌هاي مخصوصي را که در بر دارنده اطلاعات هويتي مالک و نوع مدرک يا شيء گمشده است پر کرده، ماموريت پيدا کردن آن را با پرداخت مبلغ ناچيزي به شرکت، واگذار مي‌کنند. مشخصات آنان وارد نرم‌افزار(گمشده‌ها) مي‌شود.
شرکت با همکاري سازمان‌هاي پيداکننده، مانند پست، مترو، تاکسيراني، اتوبوسراني، استاديوم‌ها، اماکن عمومي‌ و... ليست مدارک و اشياي پيدا شده را وارد نرم‌افزار( پيدا شده‌ها) مي‌کند.
پس از جستجوي اتوماتيک اين دو بانک اطلاعاتي، حاصل کار، ليست مدارکي است که شرکت با صاحبان آن‌ها تماس گرفته و خبر خوش يافتن آن‌ها را به ايشان مي‌رساند.
نتيجه اين طرح، جلوگيري از مراجعات مکرر و غالبا بيهوده و پر هزينه مردم به سازمان‌هاي مختلف صادر‌کننده مدارکي مانند: ( شناسنامه، کارت‌هاي شناسايي، گواهينامه، کارت ملي، گذرنامه، چک واوراق بهادار، کارت سوخت، مدارک خودرو و...) مي‌باشد و با اين كار، سالانه حداقل مبلغ پانصد ميليارد ريال در هزينه‌هاي مردم، صرفه جويي مي‌شود. با گسترش طرح در سطح كشور، مي‌توان اميدوار بود که درصد بسيار بالايي از مدارک موجود و پيدا شده مردم در اسرع وقت به دست مالکين رسيده، از بار مراجعات مردم به سازمان‌هاي صادر‌کننده جهت دريافت مدارک المثني کاسته شود و در كاهش صرف وقت، هزينه، آلودگي هوا، ترافيک ،افزايش روحيه و... تاثير مثبت به سزايي خواهد داشت.
مهم‌ترين مشكلات وي در اين راه نيز عدم باور مردم به انجام اين كار در ابتداي امر بوده كه حتي با تمسخر اطرافيان نيز روبه‌رو مي‌شده است.ايمان و اعتقاد به تحقق اين كار مهم‌ترين انگيزه وي به‌ حساب آمده و مصداق ديگري از خواستن و توانستن را به‌وجود آورده است.
اجراي طرح از حرم تا حرم براي براي يافتن اشياي گمشده زوار ايراني عتبات متبركه، برگزاري جشنواره امانتداران براي توسعه فرهنگ امانت‌داري در مردم از برنامه‌هاي آتي وي در اين شركت به حساب مي‌آيد.
بانک اطلاعات گمشده ها و سرقتی های کل کشور و بانک اطلاعات پیدا شده های کل کشور ازجمع آوری و دسته بندی دو نوع اطلاعات (گمشده ها و پیدا شده ها )تشکیل شده است . محصول پروژه جوینده پس از جمع آوری وپردازش این دو بانک، رسیدن مدارک و اشیاء به دست صاحبان آن می باشد.
تبديل بزرگترين تهديد به برترين فرصت زندگي
عارف جهت رفع درصد بسیار بالایی از مشکلات کلان در این زمینه، پروژه جوینده رادر سه مرحله اجرایی، برنامه ریزی کرده واز سال 1385 شروع به اجرا نموده و در این راه مشکلات وسختیهای بسیار زیادی رامتحمل شد.
اینک این پژوهشگر پس از حدود هشت سال از شروع فعالیت خود در قالب شرکتی با نام جوینده ویابنده راهگشا موفق شده شعار ((خواستن توانستن است)) را تحقق بخشد.
این طرح منحصر بفرد برای اولین بار درایران در قالب شرکت جوینده پس ازصرف حدود 9600 نفر روز کاری از ایده ای بعید به پدیده ای واقعی تبدیل شد.در عرض مدتی کوتاه بیش از ده ها روزنامه ، مجله وخبرگزاری پوشش خبری وسیعی را صورت داده و گزارش ها ومصاحبه های رادیو تلویزیونی بصورت مکرر وحتی زنده پخش شده وتاکنون هزاران نفر از دانشجویان رشته کارآفرینی وتعداد زیادی ازمسئولین کشوری ازاین طرح بازدید واظهار مسرت نموده اند وچشم اندازهای رشد وترقی این خدمت نوآورانه بخوبی نمایان گردیده است.
جشنواره امانتداران ((جشنواره محمد امین (ص) ))
در این جشنواره با دسته بندی اطلاعات و مشخصات کسانی که در راه رساندن مدارک ، اشیاء ، اسناد و...(امانات) مردم در قالب طرح و با ایجاد هماهنگی لازم زحماتی را متحمل شده ومی شوند؛ در زمانبندی مشخص وبا ایجاد تشکیلات استانی وکشوری تجلیل وقدردانی بعمل می آید.
همچنین با طراحی لوح سپاس یا تقدیر با نام محمد امین (ص) و اهدای آن به امانتداران نمونه باید در راه تشویق آنان قدم برداشت.با روبرو کردن نمادین افراد گم کننده (مالک) وپیدا کننده وتشکر واهدای جوایز ویژه؛ به اثر بخشی جشنواره می توان افزود.
 

 چاپ   
jooyande.ir  |  تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت به شرکت جوینده و یابنده راهگشا تعلق دارد